8.1.10

Hanya nak berkongsi

27.12.09
(siapa tengah nak belajar tentang mencantikkan wajah jiwa yang sedang hancur..-fynn jamal)



berlepaKing dengan kak fynn adalah moment yang tak dapat aku lupa sehingga hari ni
seriously, she's such a great person
mungkin ramai lagi yang belum mengenalinya
tanya saja kawan-kawan aku
hampir semua tak tahu
selagi dia belum terkenal seantaro
selagi itu "i'm her biggest fan"
aku suka apa sahaja yang 'underground'
tapi aku percaya di kalangan blogger dia sangat terkenal
dia adalah penulis, penyanyi, penyair(berpuisi sambil berlagu), so on..

sehari itu rasanya banyak input berguna untuk aku pakai
salah satunya adalah jangan guna short form ketika menulis
dan aku cuba untuk mengurangkan short form dalam setiap entry
the idea is simple
'being a writer is suppose to share something to others,
but what if the writing is wrong?'

i understand, i agree..


satu soalan yang selalu bermain di minda aku
"kak fynn, is that ok to write about our personal life?"
since aku paling tak suka cerita tentang peribadi
dan masalah sedikit untuk bercerita
sebab sometimes it will stuck at one point
the answer is if u are willing to face the consequences
then go on
adakalanya kita bercerita tentang sesuatu perkara
dan adakalanya tentang manusia
sometimes it could come out with such an issue
so
tanya diri sendiri
kau mampu atau tidak?
(aku? not interested..dengan sombongnya..huh)


believe it or not
penulisan yang paling tulus, paling baik adalah ketika kita sedang mengalami kejatuhan
atau pasarnya 'tengah down'
kerana hanya orang yang susah sahaja tahu bagaimana rasanya hidup susah..-fynn jamal
semua orang boleh menulis tentang happiness
tak susah bukan
marriage,spend time with family,holiday sini sana
it's all about happiness
tapi tak semua orang boleh menulis tentang kesusahan
ada yang malu, takut itu ini
orang boleh mengerti sakit perit kita jika kita benar-benar jujur
it will came out naturally
So...
the best way is
jujurlah dalam penulisan


banyak benda yang di berinya pada kami hari itu
dan aktiviti-aktiviti lain yang ada
ah..buat aku teringin bertemunya sekali lagi
dan entah bila
tapi cukuplah 3 ini yang betul-betul beri impact pada aku
agak mudah menghuraikannya jika kita benar-benar faham
aku tak pandai sangat bercakap atau menulis pun
aku masih belajar
kalau pun 5 tahun akan datang aku baca semula entry ni
aku juga akan gelak
hehe..
Selamat Menulis semua




p/s: aku sangat adore orang yang pandai menulis, sebab mereka itu seni.
dan aku suka seni....

15 comments:

lumut said...

=)..

aku jeles ko dah dpt jumpe die,,,

dan kau sgt stuju..
time down sedeh..memang tulisan itu sgt jujur..
aku sah rase..
dan itulah aku buat untuk pulihkan smgt aku..
esntry2 lepas byk jujur dr sekrf..
aku rase lah..
ini tunjuk kat diri sndir..
aku xsuke buat entry hepi..
sbb mcm kau ckp..
sum eorg bleh tulis..
ble sedih?

ntah aku prefer meluahkan..
tnda aku memujuk hati.
syg kau si comel.

lumut said...

byk typing error..lantakla.haha

fynn jamal said...

*peluk*

ingat.
yang penting:
jujur.

dan muka ai-don-giver-fak.
hihihihi

Cheese Monster said...

penulisan adalah seni. seni itu adalah abstract. apabila dikupas satu persatu, ia akan menjadi cantik. kisah-kisah hidup yang sedih pun akan kelihatan bersinar.

adeh.

yelozero said...

ermmmm..
nice entry..
tp
saye x pandai berkarya..
hehehhe

faizal said...

suka yg abstrak sbb
satu karya punya seribu makna

oranglidi said...

fynn jamal memang terbaik!

wa pun penah pandai menulis dulu2.

volde said...

rare!

tintin said...

haha..bdk karya..
long time not see..hheee
nice dow

Unknown said...

nak jumpe fynn jamal buleh..? hahaha.

Razman said...

fynn jamal single lg x?haha

maira said...

fynn jamal da kawin la razman oii..

weh nk try ke? aza amacam?..hehe

oranglidi said...

ntah man ni.

MOMMY CGG said...

seni tu seindah..
makan burger ayam special..
minum air coke!

mrhasifrahman said...

seni bagiku adalah fotografi =)

biarlah dikutuk pada awalnya
kerana pada akhirnya
ia akan dipuji =)